Soms is het gewoon eenzaam aan de top. Iedereen twijfelt wel eens. Jij ook? Achteraf is het allemaal makkelijk praten, maar een besluit neem je vooraf en altijd met te weinig informatie. Ga er maar aan staan. In je eentje.

“Er zit meer in dan er uit komt, uit mijn organisatie.” Operationele taken eisen alle aandacht op. Alle leidinggevenden in het bedrijf, inclusief de directeur, hebben een overvolle agenda. Het is rennen van hot naar haar. De weken vliegen voorbij. Iedereen is razend druk met vandaag en voor de toekomst is geen tijd. Ondertussen worden de doelen niet gehaald. Herkenbaar?

Smacht je naar het moment dat de cijfers weer de goede kant op groeien? Zou je willen dat alle medewerkers gewoon doen wat zij horen te doen? Verlang je terug naar de tijd dat jullie méér klanten trokken dan de concurrent? Als je jezelf, in een onbewaakt moment, iets van deze strekking hoort zeggen, maak dan direct je agenda leeg! Er is werk aan de winkel.

Als je doet wat je deed, krijg je het resultaat wat je had.

Een van mijn opdrachtgevers riep in een bijzin dat hij zijn winst wel zou willen verdubbelen. Bij doorvragen bleek dat, als de trend zo zou doorgaan, er over twee jaar verlies zou worden geleden. Terwijl ik zijn uitspraak groot op het whiteboard schreef, begon hij voorzichtig te glimlachen. Onbewust werd bewust. Het doel was gesteld.

Weg uit de vergaderzaal. Terug naar de basis van zijn bedrijf. De werkvloer op. Een maand lang liep ik mee met deze directeur. We gingen naar klanten, we praatten met medewerkers in de productie, we evalueerden met leveranciers. Aan het eind van iedere dag besteedden we een uur aan wat we die dag gezien en gehoord hadden.

We maakten twee lijsten, heel simpel, dat kan jij voor jouw organisatie ook:

  • Zo snel mogelijk starten.
  • Onmiddellijk mee stoppen.

Samen zagen we veel en veel meer dan deze directeur in zijn eentje ooit zou hebben kunnen constateren. Bovendien stuitten we regelmatig op zijn eigen beslissingen. Wat een aantal jaren daarvoor een wijs besluit was, was inmiddels ingehaald door de tijd, zo liet ik hem zien. In onze dagelijkse dialoog toetsten we daarnaast continu of de macht der gewoonte – zo doen we de dingen hier – nog wel bijdroeg aan het nieuwe doel.

Een goede dialoog brengt wijsheid in het kwadraat.

Klanten blij maken en meer plezier met elkaar hebben, voor mij is winst de resultante daarvan. Ook in deze casus. Winst heeft alles te maken met rentmeesterschap. Old school gezond zaken doen en daarmee zorgen dat je bedrijf toekomstbestendig blijft. Ik mag heel graag met deze directeur samenwerken. Hij kiest altijd voor het grotere geheel en zet zijn ego opzij. Hoe krachtig dat hij hulp vroeg!

De twee lijsten – starten en stoppen – vormden de basis voor de ommekeer. Per kwartaal maakten we een plan waardoor klanten weer belangrijker werden dan de bureaucratie en meedenken meer gewaardeerd werd dan roddelen.

Succes is de optelsom van momenten.

Strategische denkkracht combineren met hands-on acties, dat is wat je nodig hebt voor een verandering van deze orde. Anders durven denken. Daadwerkelijk aan de slag gaan. Het is nooit één moment, het is de optelsom van vele momenten achter elkaar. Consequent blijven beslissen. Pilots doen. Proberen en er van leren.

Dát wat nodig was, zetten we in. Klantreizen, teamsessies, Lean Six Sigma hulpmiddelen. Bovenal voerden we het goede gesprek over wat ons te doen stond. Niet alleen in de vergaderzaal, nee, door het hele bedrijf. Met alle medewerkers. In die openheid kwam er een enorme creativiteit los. Iets meer dan een jaar later was de winst verdubbeld.

Anders kijken kun je leren. Je hoeft het echt niet allemaal alleen te doen.

Vraag om hulp, daar word je wijzer van.

 

Wil je jouw organisatie ook laten groeien? Een betere marktpositie veroveren, meer plezier hebben en meer winst maken? Bel me dan, ik help je heel graag. Het schier onmogelijke waar maken, vind ik het mooiste wat er is.

© Ineke Walravens