Geen kerstpakket! Ooit stond dát op mijn lijstje van voor en tegens, of ik wel of niet de stap naar interim management zou gaan zetten. Dat cadeau stond voor mij symbool voor verbonden zijn met het bedrijf waarvoor je werkt. Maar als externe hoor je er formeel niet bij. En willen we niet allemaal graag ergens bij horen?

De paniek slaat regelmatig toe, “We moeten íets doen. Ik ga nú ingrijpen!”, als het in een bedrijf niet loopt zoals het zou moeten lopen. De conclusie van over een paar maanden is dan meestal al te voorspellen. Ik noem dat een ‘ze-doen-niet-wat-ik-zeg’. Als dat inderdaad gebeurt, ben je als directeur of manager in al die tijd niets opgeschoten.

Reorganisaties doorvoeren, kosten besparen, diensten opheffen of grote delen van het assortiment uit de handel nemen. Wat moet dat moet. Als het te ver uit de hand is gelopen, resten er enkel nog impopulaire maatregelen om een bedrijf weer succesvol te maken. Maar dan ben je er zeker nog niet!

De grote vraag is toch telkens weer: “Hoe krijg je je organisatie mee in je ambities?”

Hoe doe jij dat? Ben jij de slimste? Bedenk jij als manager of directeur zelf de route naar de toekomst? Als haantje-de-voorste? Roep je naar beneden hoe het moet? Of ga je in gesprek met je collega’s? Ontdekken wat zij nodig hebben om de verandering door te kunnen voeren?

Vertraging geeft versnelling.

De helden van een bedrijf zijn de collega’s op de vloer; zij doen het echte werk. Managers en directeuren zijn er om hen maximaal te faciliteren. Het daadwerkelijk realiseren van de verandering zit hem dan ook juist in de details. Honderden momenten achter elkaar samen de juiste dingen zeggen, beslissen en doen.

De mensen leren kennen en de mensen mij leren kennen, daar begin ik in mijn interim opdrachten altijd mee. Ik kan van alles willen van iemand, maar als die nieuwe collega niet weet wat hij of zij aan mij heeft, gaat het nooit wat worden. We zullen elkaar moeten waarderen en respecteren om samen naar een bijzonder resultaat toe te kunnen werken. Vriendjes worden dus.

Vrienden zijn blij voor elkaar. Luisteren met verwondering en aandacht naar elkaars beslommeringen. Durven samen te lachen én te huilen. Delen herinneringen, ook van die keren dat het helemaal mis is gegaan. Ze staan elkaar oprecht bij met raad en daad en respecteren elkaar in wie ze zijn en wat ze kunnen bijdragen. Bovenal zijn ze duidelijk naar elkaar. Daar wil je toch een collega van zijn!

Hoe word je dan vriendjes van je collega’s?

Het is dé sleutel tot high performing organisaties en teams. Het zorgt voor het stijgen van de klanttevredenheid, de medewerkerstevredenheid én het resultaat. Het maakt je bedrijf toekomstbestendig en wendbaar. Het is misschien simpeler gezegd dan gedaan, maar weet dat oefening kunst baart.

Het zijn de drie elementen die echte vrienden elkaar geven, in wederkerigheid:

  1. Aandacht
  2. Complimenten
  3. Feedback

Feedback klinkt misschien vreselijk, maar als je het niet krijgt mis je het ook vreselijk.

Ik heb de overtuiging dat iedereen in zijn werk een bijzondere prestatie wil neerzetten. Dat kan alleen als je eerlijk naar elkaar bent over wat er goed gaat en wat er beter kan. Dus niet elkaar negeren. Niet óver elkaar spreken of tégen elkaar tekeergaan maar met elkaar reflecteren. Een oplossing vinden hoe het iedere volgende keer nóg beter kan. Verbinden dus!

Hoe doen wij de dingen met elkaar? Waar willen we naar toe? Welk uitzonderlijk resultaat willen wij boeken? Wat mogen we van elkaar verwachten? Het is die duidelijkheid die maakt dat je je verbonden voelt bij het bedrijf waar je werkt. Weten waar je naar toe gaat en weten wat je te doen staat. Als je daar een bijdrage aan mag leveren, dan hoor je er bij!

Met die kerstpakketten is het overigens helemaal goed gekomen. Daar waar ik bang voor was, is nooit gebeurd. “Jij bent toch in dienst?”, wordt mij met regelmaat gevraagd. Om iets bijzonders neer te kunnen zetten, verbind ik me oprecht met mijn klanten. Want voor een bijzondere resultaat, daar ga ik voor. Altijd.

Met wie ga jij je verbinden?

 

Zit er meer in je bedrijf dan er nu uitkomt? Bel me dan voor een goed gesprek, want ieder bedrijf verdient het om succesvol te zijn. Dát te bereiken, daar help ik je heel graag mee.

© Ineke Walravens