Verwondering leidt tot vernieuwing

‘Ben ik nou gek?’ Hoor jij jezelf die vraag wel eens stellen? Heb je het gevoel dat jij de enige bent die de dingen anders ziet? Goed nieuws! Er is niets met je aan de hand, je bent alleen een leider en je bedrijf is toe aan een nieuwe koers.

Gewoontes gaan uiteindelijk in de weg zitten. Routines roesten soms vast en belemmeren dan de groei van het bedrijf en de mensen die er werken. De sleutel tot vernieuwing is reflectie. Kijken naar wat er daadwerkelijk gebeurt in een organisatie, de patronen analyseren en ze bespreekbaar maken.

Wat zie jij om je heen?

Hoe vaak hoor ik niet dat het aan alles en iedereen ligt dat die innovatie maar niet van de grond komt of dat de omzet tegenzit. Herken je dat? Dat er wordt gemopperd over die vervelende klant? Of dat de fabriek te star is geworden en de hoeveelheid klachten alleen maar oploopt? Of dat collega’s totaal niet begrijpen dat er moet worden samengewerkt? Waarom verschuilen ze zich eigenlijk zo vaak achter hun computer en hoezo hebben ze het zo druk? Waarmee? Iedereen is ontevreden en toch verandert er niets.

Klagen is zoveel makkelijker dan stralen.

Organisaties kunnen iets verlammends in zich hebben. Ondanks het gemopper lijkt het alsof iedereen het liever houdt zoals het is. ‘Zo doen wij dat hier.’ Die uitspraak schrijft iedereen de wet voor. Nieuwkomers worden pas geaccepteerd als ze de bestaande gebruiken adopteren. Iedereen weet waaraan het ligt, welke onderstroom de vernieuwing belemmert en daarmee het hele bedrijf met zich mee omlaag trekt, maar niemand die er wat aan doet. Nogmaals: ‘Zo doen wij dat hier.’

Als de som van de eigenbelangen te groot is, blijft alles bij het oude. Dan verandert er niets. Dat is waar verjonging van het medewerkersbestand mislukt. Dat is waar vernieuwing met hulp van buiten geen kans krijgt. Dan moet er eerst een leider opstaan die de nieuwe norm zet. En des te hoger je in de boom zit, des te meer invloed je hebt om dat te veranderen. En niet te vergeten ook de verantwoordelijkheid hebt om dat te doen.

‘Ben ik nou gek?’

In verwondering schuilt de onschuld van de vernieuwing. In mijn interim opdrachten komt de vraag regelmatig op tafel. ‘Ben ik nou gek?’ Het gaat altijd gepaard met een frons op het voorhoofd en een lichte vertwijfeling in de stem. Het is de vraag die veel van mijn opdrachtgevers stellen. En om eerlijk te zijn, ik stel hem ook regelmatig, als frequente nieuwkomer a.i.

We zijn niet gek! We voelen de verborgen weerstand haarfijn aan en zijn op zoek naar woorden om dat te kunnen duiden. Tijdens mijn interim opdrachten ontrafelen mijn opdrachtgevers en ik wat er werkelijk gaande is. We halen de onderstroom naar boven en alles wat je als directeur of senior manager niet hoort of ziet en wat er tussen de regels door wel wordt bedoeld. Samen met mijn opdrachtgevers zetten we de nieuwe norm, bijvoorbeeld in de vorm van innovatieve producten of diensten, aangepaste werkprocessen of heldere targets. Gaandeweg buigen we de manier van samenwerken zo dat ook de cultuur maximaal gaat bijdragen aan de strategie en de doelen.

Ook in de schaduw staan helden.

Als het met jouw bedrijf niet gaat zoals je zou willen dat het gaat, luister dan eens naar de stem van de minderheid. Daar verschuilt de vernieuwing zich nogal eens. Vraag kersverse aanwinsten of ze alles willen opschrijven wat hen verbaast. Ook als het interim managers zijn. Vraag hetzelfde bijvoorbeeld aan die collega die zijn zaakjes altijd op orde heeft en die je verder nooit hoort. Stel je open op. Hoor wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Vergeet je routines, verbaas je evenzo, en kom daarna onmiddellijk in actie. Want van leiders wordt meer dan het gemiddelde verwacht.

Een leider neemt zijn verantwoordelijkheid en zet de eerste stap. Ook al is hij in het begin de enige die het zo ziet. Dus durf je te verwonderen! Zet de nieuwe norm en zorg dat de rest je volgt.

Welke vernieuwing ga jij leiden?

 

Wordt er in jouw bedrijf ook veel gemopperd? Ben je de enige die het anders ziet? Heeft je zelfvertrouwen een boost nodig?

Ontdek hoe je een nieuwe koers implementeert. Zorg goed voor jezelf met executive coaching of kies voor een interim ondersteuning:

© Ineke Walravens

Blog delen:

Goed gezelschap

Het succes van veerkracht

De twijfel van het moment

Wederkerigheid

Drukdrukdruk?!

Verdraagzaamheid

Uitgesteld succes

De leider in de lead

Phronèsis: praktische wijsheid

Het begin van de verandering

Keuzes maken de cijfers

De weg wijzen

Plezierige winst is de titel van mijn nieuwste boek. Net uit!

Voor iedere manager, directeur en verandermanager die aan de vooravond van een veranderopgave staat en voor iedereen die halverwege is gestrand.

Dit boek móet je lezen!