Omarm je ambities

Veranderen vraagt om geduld

Een patroon veranderen, die opdracht geef ik mijzelf sinds 1996. Het zijn kleine opdrachten zoals mijn auto voor mijn huis net andersom inparkeren dan ik al jaren gewend ben. Of de krachtoefeningen in de sportschool in precies de omgekeerde volgorde doen. Waaróm ik dat doe? Omdat ik me bewust wil blijven hoe lastig het is om een gewoonte te veranderen.

Hoe vaak werk jij op de automatische piloot?

Jij hebt vast ook een overvolle agenda, veel verschillende dossiers om af te handelen en grote verantwoordelijkheden. De beslissingen die je moet nemen kun je niet uitstellen, ook al overzie je niet alle details. Soms kun je niet anders dan op het niveau van ‘hoog over’ te blijven. De druk op een besluit is immers groot. Je móet een keuze maken.

Op hoofdlijnen is het eenvoudig: de begroting kan makkelijk worden gehaald als je met succes een nieuw product of dienst lanceert, als je bedrijf echt klantgericht wordt ingericht of als het werk voortaan met een kwart minder mensen wordt gedaan. Je hebt de bedoeling van waar je heen wilt met iedereen gedeeld, maar het lijkt wel of niemand het hoort. Iedereen blijft doen wat hij of zij altijd al deed, alsof je niet met ze hebt gesproken.

Veranderen kost tijd.

Bij mij duurt het gemiddeld zes weken voordat ik een nieuwe gewoonte, zoals het andersom inparkeren van mijn auto, heb aangeleerd. Dat is dan nog een simpele opdracht, waarvoor ik gemotiveerd ben en die ruim binnen mijn competenties ligt. Ik beleef er ook nog veel plezier aan.

Koerswijzigingen van organisaties zijn ingrijpender. Er worden nieuwe functie-eisen gesteld, de cultuur verandert, het werkproces wordt anders ingericht of de automatisering neemt de overhand. Als je jarenlang je werk op een bepaalde manier hebt gedaan, dan is dat een stevig ingesleten routine geworden. Om dat te vernieuwen vraagt toewijding van iedereen. Ook van jou, want jij hebt hierin immers een voorbeeldfunctie.

Hoeveel geduld heb jij?

Met mijn workshops voor directie- en managementteams brengen we de organisatie naar een volgend niveau van presteren. We bepalen de strategie waar het heen gaat, definiëren het bijbehorende actieplan en beantwoorden vooral ook de vraag hoe we dat alles voor elkaar gaan krijgen.

Stel jezelf de vraag: hoe kan het wél?

In de workshops barst het van de creativiteit. We vinden altijd een oplossing om die vastgelopen innovatie wel te realiseren, soms zelfs in de helft van de tijd. Of die afdeling die in de weerstand is geschoten mee te krijgen en dan ook nog in een plezierige samenwerking.

Dat proces van succesvol implementeren van een koerswijziging begint bij het veranderen van je eigen gewoontes. Bijvoorbeeld door eerst een verhelderende vraag te stellen in plaats van meteen afwijzend te reageren op een voorstel. Vertrouwen op de creativiteit van je beste mensen en ze carte blanche geven voor een eigen project. Of ja zeggen tegen een plan ook al zou het niet jouw aanpak zijn, in het besef dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Begin met het kleine.

Als je grote ambities wilt realiseren, begin dan met het kleine. Jezelf in die verandering trainen, leert je aanvoelen hoe je een team, een afdeling en uiteindelijk het hele bedrijf wél kunt meekrijgen. Daarom geef ik mijzelf al twintig jaar die opdrachten. Dat kun jij, zo je wilt met een beetje coaching van mij, natuurlijk ook leren.

Wat ga jij voortaan anders doen?

 

Lukt het je maar niet om je team en de rest van de organisatie mee te krijgen in de strategie? Blijft het bij plannenmakerij? Of zie je de koerswijziging niet terug in harde resultaten?

Kies de ondersteuning die je nodig hebt om wél vaart in je bedrijf te krijgen:

© Ineke Walravens

Blog delen:

Het succes van veerkracht

De twijfel van het moment

Wederkerigheid

Drukdrukdruk?!

Verdraagzaamheid

Uitgesteld succes

De leider in de lead

Phronèsis: praktische wijsheid

Het begin van de verandering

Keuzes maken de cijfers

De weg wijzen

Het moment. Dat telt.

Plezierige winst is de titel van mijn nieuwste boek. Net uit!

Voor iedere manager, directeur en verandermanager die aan de vooravond van een veranderopgave staat en voor iedereen die halverwege is gestrand.

Dit boek móet je lezen!