Omarm je ambities

Strategische acties

Een van mijn relaties, een directeur, heeft een nieuwe strategie voor zijn bedrijf bepaald. Hij wil zijn diensten uitbreiden tot ín de productielijnen van zijn klanten. Daarvoor heeft hij iets heel slims bedacht. Deze directeur laat het niet aan het toeval over. Als hij iets wil, zoekt hij net zolang tot hij een oplossing heeft.

Kun jij de strategie aan je schoonmoeder uitleggen?

Strategiedagen zijn een terugkerend fenomeen. Managers spreken met elkaar af om casual gekleed te gaan, strepen een dag of meer uit de agenda’s en zorgen dat ze niet worden gestoord. De externe ontwikkelingen worden opnieuw met elkaar doorgenomen, net als de conclusies uit de meest recente klantreizen. Alle informatie die er is, komt op tafel. Uitgebreid. Er is alle tijd om elkaars inzichten te verkennen én er worden conclusies getrokken. Aan het eind van de sessie is het MT eensgezind: absoluut waardevol, dit moeten we vaker doen.

Ken je dat gevoel van de ochtend ná zo’n heisessie? Dat je toch enigszins verward terugkeert op kantoor? Als een van je medewerkers naar de toekomst van het bedrijf vraagt, grijp je naar je aantekeningen. Je hoort jezelf een wat wollige samenvatting geven. Als dat ongemakkelijke moment voorbij is, concludeer je zelf ook dat het allemaal wel heel globaal is.

Een goede strategie is een geïmplementeerde strategie.

Naast zijn standaardproducten wil deze directeur ook strategische adviezen gaan geven. Die nieuwe dienst kan hij niet alleen opzetten, dat moeten zijn klanten natuurlijk ook willen. Om geld voor ze te kunnen besparen, moet hij namelijk een zeer vertrouwelijk inzicht krijgen in hun productieproces.

Eerst heeft hij zijn visie en strategie op verschillende manieren aan zijn klanten uitgelegd. Toen er vervolgens niets gebeurde, belde hij mij. Zijn idee was goed, het had alleen de juiste actie nodig. We zijn aan de slag gegaan, mét zijn klanten, in een incompany versie van mijn masterclass.

Een goede dialoog, daar zijn we mee begonnen. Open en eerlijk, omdat er voor beide partijen veel winst te behalen viel. Het strategisch plan hebben we zó concreet gemaakt dat zijn klanten het ook écht begrepen. Voor het omgaan met de vertrouwelijkheid hadden we snel een oplossing. Ook voor de andere bezwaren hebben we creatieve win-winsituaties gevonden. Ik heb ze meegenomen in hoe je een strategie praktisch maakt en samen met hen doeltreffende eerste stappen bepaald. En ik heb ze geleerd hoe ze hun medewerkers konden mobiliseren voor dit vooruitstrevende plan, zodat de adviezen ook daadwerkelijk konden worden verzilverd. Niet alleen in geld maar ook in groei en zelfstandigheid van die medewerkers.

Smacht jij ook naar strategische acties?

Veel managers maken ingewikkelde vergezichten. Niet doen. Een simpel plan is veel doeltreffender. Strategische acties, daar gaat het wat mij betreft om. De eerste keer dat ik de woordspeling maakte, werd er gelachen. Strategie gaat toch over visie, richting en toekomst! Inderdaad. Maar voor mij gaat strategie over meer dan dat. Het gaat ook over concreet resultaat. Beginnen met een eerste stap. Een eerste actie die de ochtend ná die heisessie al doel treft.

De kracht van de toekomst zit in de eenvoud van het heden. Als het allemaal nog heel globaal is, dan zijn er teveel compromissen gesloten. Als je het niet kunt uitleggen aan je medewerkers of je schoonmoeder, dan moeten er nog keuzes worden gemaakt.

Zorg bijvoorbeeld voor een simpel antwoord op deze drie vragen:

  1. Wat blijven we voortvarend en supergoed doen?
  2. Waar stoppen we per direct mee?
  3. Waar beginnen we met aanstekelijk enthousiasme aan?

Je zou misschien verwachten dat zijn klanten het als onvermogen zagen dat deze directeur hen vroeg om met hem mee te denken. Het tegendeel is waar. Sinds de gezamenlijke masterclass zien ze hem als strategische partner.

Het resultaat? Zijn nieuwe dienst groeit veel harder dan gepland en hij heeft al grote sommen geld voor zijn klanten mogen verdienen. Bij zijn klanten is ook iets bijzonders gebeurd: medewerkers die eerst onwillig leken, komen spontaan met verbetervoorstellen.

Hoe concreet is jullie strategie?

 

Wil je ook door jouw netwerk als strategische partner worden gezien? Samen met je klanten resultaten boeken?

Volg dan (een incompany versie van) mijn masterclass:

© Ineke Walravens

Blog delen:

Het succes van veerkracht

De twijfel van het moment

Wederkerigheid

Drukdrukdruk?!

Verdraagzaamheid

Uitgesteld succes

De leider in de lead

Phronèsis: praktische wijsheid

Het begin van de verandering

Keuzes maken de cijfers

De weg wijzen

Het moment. Dat telt.

Plezierige winst is de titel van mijn nieuwste boek. Net uit!

Voor iedere manager, directeur en verandermanager die aan de vooravond van een veranderopgave staat en voor iedereen die halverwege is gestrand.

Dit boek móet je lezen!