Eerlijkheid is een groot goed. Voeg daar luisteren en het uitstellen van een oordeel aan toe en je hebt de basis voor een prachtige dialoog. Samen kom je altijd verder. Een hiërarchische positie telt daarbij niet, wat er werkelijk toe doet is het starten van de dialoog.

Hoe vind jij het als er óver jou wordt gepraat?

Het gebeurt misschien wel zonder dat je er erg in hebt. Je loopt de vergadering uit en onderweg naar het volgende overleg heb je het er met een collega even over. Over dat ene voorvalletje. Over de reactie van die ene collega. Daar vinden jullie samen wat van. Van zijn of haar gedrag. Van zijn of haar mening. Als de vergaderzalen ver genoeg uit elkaar liggen, volgt er nog een analyse met voorvalletjes uit vorige bijeenkomsten. Nu weten jullie het helemaal zeker en wordt er eensgezind een oordeel geveld.

Niemand is perfect, ik zeker niet. Jij waarschijnlijk ook niet. Allemaal hebben we zo onze talenten en onze eigenaardigheden. We doen sommige dingen heel erg goed en andere zaken hadden beter gekund. Hier en daar ergeren we ons misschien aan een hebbelijkheid van een teamlid. Maar daar bij het koffieautomaat met iemand anders over praten, helpt echt niet.

Hoe goed ken jij je collega’s?

Je moet van ze houden. Deze zin is me altijd bijgebleven. Het was de gevleugelde uitspraak van de trainer van mijn allereerste cursus leidinggeven. Ik heb er vijf jaar over gedaan voordat ik zijn bewering had doorgrond. En of hij gelijk had!

Houden van gaat over geven en nemen. Leiderschap vraagt om eenzelfde openheid om met elkaar verder te willen komen. Het gaat over amuseren en over tolereren. Het vraagt om waardering voor alles wat heel erg goed gaat en om een beetje vergevingsgezindheid voor dat ene element dat wat minder goed ging. Misschien baalt die collega zelf wel net zo veel van dat voorvalletje als jij. Heel misschien is het helemaal niet zo groots als jullie het in de wandelgangen hebben gemaakt. Maar daar kom je pas achter als je het bij de persoon in kwestie ter sprake brengt. In alle openheid. Zonder oordeel vooraf.

Waar heb jij het over bij het koffieautomaat?

Ik ben niet van de roddels, is steevast mijn reactie als ik op een interim opdracht over iemand anders word aangesproken. Twee professionals die iets van elkaar vinden, hebben mij niet nodig voor het starten van een dialoog. Dat kunnen ze best zelf. Ik voer liever het gesprek met de persoon in kwestie, of nog liever met het hele managementteam samen. De ik-boodschap brengen draagt immers veel meer bij aan de samenwerking.

Bij een managementteam waaraan ik leiding gaf, liep het tweewekelijks overleg niet zoals het zou moeten. Er zat veel meer in de samenwerking dan er op dat moment uitkwam. Iedereen voelde dat haarfijn aan. Een goed gesprek opende uiteindelijk de weg naar de echte samenwerking. Met elkaar kwamen we uit op een simpele, maar doeltreffende afspraak.

Moet er nog iets worden gezegd? Die vraag werd voortaan aan het einde van iedere vergadering gesteld. Vijf minuten met elkaar reflecteren, zoals je dat thuis ook af en toe met je partner doet. Open en eerlijk. Luisterend naar elkaar en vragen stellend. Met de bereidheid om er samen uit te komen.

In het begin was dat niet altijd even leuk, er was namelijk geen ontsnappen aan. Maar de openheid werd na verloop van tijd steeds meer gewaardeerd. Ergernissen bleven zo klein als ze horen te zijn. Successen werden groot genoeg om trots op te kunnen worden. De eerlijkheid bracht een verhelderend wederzijds begrip. Dat veranderde een groep managers uiteindelijk in een hecht team van echte collega’s.

Wat moet er in jouw managementteam worden gezegd?

 

Willen jullie ook een high performing team of bedrijf worden? Wil je ontdekken hoe je mét elkaar veel meer voor elkaar krijgt?

Kies de ondersteuning waarmee ik jullie kan helpen succesvol samen te werken:

© Ineke Walravens