Jassen uit, petten af, telefoons inleveren

Een gekakel van jewelste: mijn klas B4A kon er wat van back in the days van 1979. Arme docenten, zie dat maar weer eens stil te krijgen. Onze leraar Duits had zo zijn eigen tactiek, hij stond met de klink in zijn hand bij de deur. We sidderden voor hem. Zodra de zoemer ging, ging die deur potdicht. Zonder enig respijt. Het geluid was nog niet eens verstomd of we konden al niet meer naar binnen. Rücksichtslos was hij.

De docent Nederlands die halverwege het schooljaar kwam invallen verdiende meer respect bij ons.

Ik zie hem nog staan. Heel relaxed, naast zijn lessenaar, zwijgzaam het kippenhok aanschouwend. Net zo lang totdat wij ook stil werden. In onze nieuwsgierigheid die daarop volgde maakte hij afspraken met ons. Simpel en duidelijk. We hielden ons er dan ook moeiteloos aan. Hoe? Door hem natuurlijk.

Wie respect geeft, ontvangt respect terug.

Veel managers houden zich enkel en alleen vast aan de structuur van hun organisatie. Op een van mijn interim opdrachten mocht het woord cultuur lange tijd zelfs niet genoemd worden door de directeur. Waarom is me nog steeds niet duidelijk, of stiekem eigenlijk ook weer wel, omdat de oplossing voor het vraagstuk in dat bedrijf toch echt lag in de manier waarop collega’s met elkaar omgingen. De directeur incluis.

Onze kersverse leraar Nederlands was héél duidelijk: jassen uit, petten af. Vandaag de dag had hij er waarschijnlijk nog aan toegevoegd dat we onze telefoons bij hem moesten inleveren. Jassen uit, petten af, telefoons inleveren. Simpeler en duidelijker kon hij het voor ons niet maken. Wat deden wij dan ook uiteindelijk als groep? Precies. Niet omdat we braaf waren, maar omdat het ons uiteindelijk ook veel opleverde: we wisten immers precies wat we van elkaar konden verwachten. Bij Nederlands was het daarna áltíjd gezellig in de klas.

Hoe doen wij de dingen hier met elkaar? Hoe concreter het antwoord op deze vraag is, hoe makkelijker het is om er invulling aan te geven. Dat doe je niet enkel en alleen voor je baas maar vooral voor elkaar. Hoe heerlijk is het niet om samen te werken met collega’s als je precies weet wat je aan elkaar hebt.

Hoe duidelijk zijn jullie naar elkaar?

Je kunt van alles vinden van je collega’s, en dat doen wij managers en directeuren ook continu, maar vraag je eens af in hoeverre je die verwachtingen ook daadwerkelijk hebt uitsproken? Weet die collega wat je van hem verwacht? In alle eenvoud en duidelijkheid? En als je antwoord ja is, overdenk het dan nog een keer of dat écht zo is? Of dat je misschien dénkt dat je de boodschap al zo vaak hebt overgebracht? Tot in den treure toe …. Dat ze gewoon niet willen veranderen …

Structuur en cultuur gaan hand in hand.

De managementhang naar structuur is heel begrijpelijk. Alleen … een bedrijf verandert niet enkel en alleen door aan de OR een advies te vragen op het nieuwe organogram. Dat daarna alles minutieus wordt aangepast in het HR-systeem is ook heel fijn, maar dan ben je er nog niet. Het is natuurlijk helemaal geweldig wanneer alle gewijzigde taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden ook nog eens tot in detail zijn vastgelegd in herijkte functieprofielen, maar dat verandert nog niets aan de samenwerking op de werkvloer.

De kracht van de toekomst zit in de eenvoud van het nu.

Heb je grote ambities met jouw organisatie? Willen jullie je veranderopgave echt doen slagen? Dan zit er maar één ding op: elkaars verwachtingen managen. Definieer jullie variant van jassen uit, petten af, telefoons inleveren. Hou het simpel, beperk je tot de kern, dan snapt iedereen wat er mee bedoeld wordt.

Een cultuur vorm je met elkaar. Dat vraagt om doorlopend onderhoud in de dialoog. Die-ene-collega-die-niet-doet-wat-jullie-hebben-afgesproken is misschien toch minder recalcitrant dan je denkt. Ga vooral het gesprek aan, vraag hem waarom hij doet zoals hij doet. Zou zo maar kunnen dat je gaandeweg de dialoog tot een ander inzicht komt.

De verandering begint bij hoe duidelijk jij je als manager of directeur uitspreekt!

O ja, en natuurlijk ook in hoe consequent jij het goede voorbeeld geeft.

Welke vragen ga jij stellen?

 

Niets geeft zoveel voldoening als met elkaar ambities te realiseren. Staat jouw bedrijf voor een veranderopgave? Zijn jullie op zoek naar meer plezier en meer resultaat? Wil dat nog niet helemaal lukken? Bel me dan snel, ik help jullie graag te excelleren.

© Ineke Walravens

Blog delen:

Goed gezelschap

Het succes van veerkracht

De twijfel van het moment

Wederkerigheid

Drukdrukdruk?!

Verdraagzaamheid

Uitgesteld succes

De leider in de lead

Phronèsis: praktische wijsheid

Het begin van de verandering

Keuzes maken de cijfers

De weg wijzen

Plezierige winst is de titel van mijn nieuwste boek. Net uit!

Voor iedere manager, directeur en verandermanager die aan de vooravond van een veranderopgave staat en voor iedereen die halverwege is gestrand.

Dit boek móet je lezen!