Is solliciteren een wedstrijd?

Het blijft spannend, telkens weer, hoeveel gesprekken ik ook heb gevoerd. Iedere keer als ik een opdracht wil, moet ik solliciteren. Bovengemiddeld vaak dus, dat brengt mijn vak nu eenmaal met zich mee. Je bent dan afhankelijk van het oordeel van een ander. En willen we niet allemaal gewoon de leukste worden gevonden?

De managers en directeuren waar ik mee werk, zijn allemaal ambitieus. Ze doen er alles aan om hun doel te bereiken. Toppers zijn het. Sommigen mag ik ook coachen bij het zetten van een carrièrestap. Laatst zei een manager-die-op-zoek-is tegen me: “Nu ik op gesprek mag, ga ik het ook worden ook. Die twee concurrenten tik ik er wel uit.”

“Is solliciteren een wedstrijd dan?”, was mijn vraag.

In mijn interim opdrachten zit ik óók bovengemiddeld vaak aan de ándere kant van de tafel, als de manager of directeur die nieuwe mensen aanneemt. Verandermanagement is mijn ding en voor het verwezenlijken van verandering zijn mensen cruciaal. De juiste persoon op de juiste positie bepaalt mede het succes van de vernieuwing. Daarom besteed ik altijd veel aandacht aan het vacatureproces.

Hoe voer jij een sollicitatiegesprek? Vertel jij veel over het bedrijf? Over wat jullie exact doen, hoeveel producten jullie hebben, wat de omzet per categorie is, hoe het organogram precies in elkaar steekt, welke manager op welke positie zit? Hoe kijkt de sollicitant dan? En is er aan het einde nog wel tijd over voor vragen?

Van een topper mag je verwachten dat hij zich heeft voorbereid.

De juiste match gaat voor mij over meer dan ervaring en opleiding. Natuurlijk moet je weten waar je het over hebt als je gevraagd wordt voor een functie. Als lasser moet je kunnen lassen. Als verkoper moet je kunnen overtuigen. En als manager moet je natuurlijk goed met mensen kunnen omgaan. Maar er is meer. De basis voor een goede samenwerking ligt in de waarden die je met je meedraagt. In hoe je in het leven staat. Waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Wat je in het werk drijft.

Hoe goed ken je elkaar na een uur?

De manager-die-op-zoek-is zette het willen winnen opzij. Het is natuurlijk machtig als je als winnaar uit de procedure komt, maar wat als je vervolgens jaren vast zit aan een baan die eigenlijk niet is wat je zoekt? Dat kwam bij hem binnen.

Werkplezier bleek voor hem het allerbelangrijkste te zijn. Samen lol maken op weg naar ambitieuze doelen, als collega’s, in een hecht team. We kwamen uit op de belangrijkste vraag die hij zou moeten stellen, namelijk: “Is het hier leuk?” En hij stélde hem, meteen aan het begin van het sollicitatiegesprek. Moedig en tegelijkertijd zo treffend! Wat volgde was een onverwacht traject van meerdere gesprekken, een dag meelopen en het matchen van elkaars drijfveren in, wat ik noem, het échte gesprek.

De waarden die hem dreven kwamen in al zijn verhalen terug: over zijn werk, over zijn gezin, over hemzelf. Dat was de feedback die hij kreeg. Een groter compliment kun je volgens mij niet krijgen. Hij was zichzelf in de gesprekken. Hij hoefde niets te bewijzen, hij toetste alleen maar. Dat is waar solliciteren voor mij over moet gaan: toetsen of het bedrijf bij de kandidaat past en de kandidaat bij het bedrijf.

Ik zeg wel eens nee tegen opdrachten, ook als ik wel beschikbaar ben. Is dat makkelijk? Nee. Want mensen en organisaties door veranderende omstandigheden leiden, vind ik machtig om te doen. Waarom maak ik het mijzelf dan zo moeilijk? Omdat ik alleen een opdracht wil doen als ik daar maximaal resultaat kan brengen. Daarvoor moet de basis goed zijn, het vraagstuk en het bedrijf een match met wie ik ben en wat ik kan.

Als je voor kwaliteit staat, als het je om samenwerken gaat en als je voor de vernieuwing van de lange termijn durft te kiezen, dan mag je me bellen. Dan help ik je graag om meer uit je bedrijf en je medewerkers te halen dan er nu in zit. Zelfs als ik geen tijd heb, want dan máák ik tijd voor je.

Een sollicitatiegesprek heeft geen doel als het om het uitwisselen van feiten gaat. Die feiten vind je ook op de website of in het cv. Je wilt weten wie je tegenover je hebt zitten, in alle gelijkwaardigheid, of je nu een baan te vergeven hebt of een carrièrestap wilt zetten. Vragen stellen, elkaars drijfveren verkennen, daar moet het over gaan. Opdat je het de komende jaren heel leuk hebt met elkaar.

Solliciteren is elkaar ontmoeten.

 

Zit er meer in je bedrijf dan er nu uitkomt? Bel me dan voor een goed gesprek, want ieder bedrijf verdient het om succesvol te zijn. Dát te bereiken, daar help ik je heel graag mee.

© Ineke Walravens

Blog delen:

Goed gezelschap

Het succes van veerkracht

De twijfel van het moment

Wederkerigheid

Drukdrukdruk?!

Verdraagzaamheid

Uitgesteld succes

De leider in de lead

Phronèsis: praktische wijsheid

Het begin van de verandering

Keuzes maken de cijfers

De weg wijzen

Plezierige winst is de titel van mijn nieuwste boek. Net uit!

Voor iedere manager, directeur en verandermanager die aan de vooravond van een veranderopgave staat en voor iedereen die halverwege is gestrand.

Dit boek móet je lezen!