Er is altijd een oplossing, zelfs meer dan één. Ook als de situatie haast onmogelijk lijkt, dan nog heb ik de overtuiging dat er een oplossing is. En die vinden we dan ook. Altijd.

Doortastende directeuren en briljante ondernemers, ik heb ze beiden zien verlammen. Eigenhandig het bedrijf opgebouwd of vanaf de vloer doorgegroeid: het overkomt de besten. Als het onverwachte toeslaat, als de problemen groter worden dan je vooraf hebt kunnen overzien, dan ligt het toegeven aan de onmacht op de loer.

Aan argumenten geen gebrek in een vergadering met managers en directeuren. Iedereen discussieert graag mee in de logica van het excuus waarom de tegenvallende cijfers zijn zoals ze zijn. Voor je het weet neem jij daar ook genoegen mee. Alleen gaat je dát niet verder helpen.

Ieder bedrijf verdient het om succesvol te zijn.

Het is jouw verantwoordelijkheid als leider om daar álles, en nog meer dan dat, aan te doen. Klanten verdienen een onvergetelijke ervaring. Medewerkers vragen om onvoorwaardelijke bezieling. De constatering dat de markt veranderd is, brengt je niet verder. Dat er geen goede mensen te krijgen zijn evenmin. Het gaat er om dat jij zorgt dat er een uitweg komt, of, als het echt heel erg tegenzit, dat er een houdiniact op touw wordt gezet.

Hoe pak jij dat aan? Ben je na een tegenvaller al tevreden met de eerste de beste actie? Als er maar iets gebeurt. Regel het! Of baal je er van dat je je geduld verliest? Word je kortaf en brommerig?

In de kern van een probleem vind je de oplossingen.

In een van mijn interim opdrachten zakten de cijfers steeds verder weg. De voltallige managementlaag beargumenteerde met verve de status quo. Net aangesteld en nog heerlijk blanco, stelde ik de vraag: “Hoe denken jullie dat de cijfers zich zullen ontwikkelen?”. Het bleef lang stil aan de directietafel. Te lang. Toen de stilte ongemakkelijk werd, ging de voorzitter over naar het volgende agendapunt.

De aanpak die ik voorstelde, werkt ook bij jou. Voer de drie stappen wel extreem goed uit, want in de grondigheid zit de potentie van het succes:

  1. Haarscherpe analyse: vanuit een zo breed mogelijk perspectief.
  2. Lange termijn focus: weet waar je naar toe wilt.
  3. Daadkracht: op álle mogelijke oplossingsrichtingen.

De dialoog is een krachtig analyse-instrument. Vraag collega’s om hun input, helemaal als zij dagelijks met slechtlopende processen worden geconfronteerd. Praat met klanten, ook als ze ontevreden zijn. Hoor ze uit wat ze eigenlijk van je verwachten. Analyseer je concurrenten, vooral als je ze verfoeit om hun cowboygedrag.

Stel jezelf daarna de vraag: “Wat moeten wij dus veranderen?”.

Ondernemen is het heft in eigen hand nemen, helemaal als het allemaal anders loopt dan je gepland had. Verlies geen tijd. Sluit niets uit. Gok nooit op één aanpak. Of je nu voor een kleine of grote uitdaging staat: trek altijd álle registers op. Des te sneller realiseer je je ambitie.

Focus op de toekomst haalt het beste in iedereen naar boven.

Problemen zijn te fiksen. Altijd. Zo ook op die bewuste interim opdracht. Ik deed wat deze organisatie nooit eerder had gedaan: een projectteam formeren uit alle business units én alle geledingen van het bedrijf. Daarmee verbinding brengend tussen alle lagen, met vrije denkers die dát durfden in te brengen wat voorheen door de interne politiek zou zijn gesmoord. Binnen een paar weken hadden we elf bronoorzaken gevonden, met oplossingsrichtingen die nooit en te nimmer vanuit de vergaderzaal zouden zijn bedacht.

Grote successen worden in samenhang behaald.

Niks kiezen en prioriteren. Het ging hier om het samenspel van oorzaken. Hard en zacht, analytisch en mensgericht, professionele kennis en gedrag, afscheid nemen en vacatures stellen, we pakten het allemaal aan. Gestructureerd.

Als programmamanager hield ik het overzicht over alle interventies en initieerde ik de analyses en acties. Strategie, inzicht in cijfers, overlegstructuren, kosten besparen, investeren, plannen van aanpak, interne campagnes, communicatie en samenwerken, opleidingen, werkinstructies, alles wat nodig (b)leek.

Flink aan de bak dus, mét elkaar. Want hoe groter de uitdaging is, des te meer puzzelstukken op hun plek moeten gaan vallen. Acht maanden later waren we terug op de gebudgetteerde koers. De productiviteit steeg met dubbele cijfers. Van verlamming was allang geen sprake meer: iedere medewerker en iedere manager leverde zijn of haar bijdrage. En het geplande resultaat? Dat werd alsnog gehaald.

Waar ga jij (met jouw bedrijf) mee aan de slag? 

 

Zit het tegen? Heb je er onvoldoende grip op? Geef niet op! Nooit. En als je dat wel van plan bent, bel dan eerst mij. Dan help ik je om het beste in jou en je bedrijf omhoog te halen.

© Ineke Walravens