Ik ben tweetalig opgegroeid: op school leerde ik Nederlands en thuis spraken we Brabants. In mijn interim opdrachten maak ik regelmatig mee dat de spanningen oplopen. Ooit stelde ik aan het eind van een eerste vergadering spontaan voor om het overleg voort te zetten onder de naam Hullie en Zullie. Op zijn Brabants. Het ijs was gebroken. De échte samenwerking kon starten.

Hoe vaak wijs jij naar een ander?

Gedrag stuurt gedrag. Als ik in de parkeergarage of in de lift opgewekt hallo zeg, is de kans groot dat de ander mij teruggroet. Wanneer ik me constructief opstel in een vergadering, zal mijn collega hetzelfde doen. Dat kan soms even duren, misschien dat het niet de allereerste keer gebeurt, maar als je die houding lang genoeg volhoudt dan spiegelt je collega uiteindelijk jouw bijdrage. Dan gaat hij of zij met je meedenken, oplossingen aandragen en ook verantwoordelijkheid nemen.

Heeft iedereen in jouw team hetzelfde doel voor ogen?

De projectmanagers waren woedend. Op de eerste dag van mijn interim opdracht kwam een aantal direct verhaal bij me halen. Ik was toch die nieuwe directeur die alles voor ze ging oplossen? Of ik de logistiek vanaf die dag geolied kon laten verlopen! Hullie dus. Toen ik ‘s middags vervolgens naar het depot liep om kennis te maken, kreeg ik een soortgelijk ontvangst. Dat de projectmanagers er niets van begrepen en wat ík daaraan ging doen. Zullie, hoorde ik.

Ze hadden elkaar nodig. Zonder een vrachtwagen met materialen uit het depot konden de projectmanagers geen project draaien. Zonder een volledige retourlevering na afloop van het project kon het depot het volgende project onvoldoende bedienen. Ik heb ze aan mijn vergadertafel uitgenodigd: de managers van het depot en de projectmanagers. Eerst heb ik ze laten uitrazen. Toen alles was gezegd, konden we weer samen vooruitkijken.

Door samen te werken, kom je tot het beste resultaat. Als je goed doorvraagt, blijkt uiteindelijk iedereen hetzelfde doel te hebben. Wanneer je dat doel kunt benoemen, helder en concreet, kun je ieder besluit en iedere actie daaraan toetsen. Doen we samen de goede dingen? Of is er iets anders nodig om óns doel te bereiken?

Waar staat jouw team voor? Sluit dat aan bij de rest van de organisatie?

Vaak draaien we er om heen. We zijn het met elkaar eens dat de kwaliteit omhoog moet of de kosten omlaag kunnen. Zodra het concreet wordt, bijvoorbeeld dat die afdeling in het bijzonder met minder fte’s kan, komt de weerstand. Als het moeilijk wordt, vinden we elkaar plots niet meer. Dan is de kwaliteit van het ene team goed en ligt het aan de andere afdelingen dat de klant niet tevreden is. En omgekeerd natuurlijk. Dan buitelen de argumenten over elkaar heen om toch maar vooral niet te hoeven ingrijpen. Herken je dat?

Samenwerken begint bij een gezamenlijke doel!

De projectmanagers stopten met het verdoezelen van defect gemaakte apparatuur. Bij terugkomst rapporteerden ze bij de balie voortaan wat er vervangen moest worden. De depotmedewerkers letten extra goed op of alles tot op het laatste kabeltje werd uitgeleverd. Na ieder project werd er uitgebreid geëvalueerd. Ik zat het Hullie en Zullie overleg voor, daar werd alles gezegd wat gezegd moest worden. De leerpunten. De acties. De complimenten. En na een tijdje werd er weer volop gelachen aan de vergadertafel.

In de toekomst ligt de gezamenlijkheid. We hebben ieder een eigen rol in de organisatie waarin we werken. Vanuit die rol dragen we bij aan het grote geheel. Ieder op zijn eigen wijze. Als die bijdragen in balans zijn, dan functioneert het team op zijn best. Samen met je collega’s vorm jij immers het bedrijf.

Als het in je team of ergens anders in het bedrijf niet goed loopt, neem dan je verantwoordelijkheid. Maak het bespreekbaar. Kijk kritisch naar jouw eigen rol. Pas je aan, ontvang feedback. Kijk wat jij kan bijdragen en houd vooral het gemeenschappelijke doel voor ogen. Daarin vind je elkaar altijd.

Wat draag jij bij aan het team?

 

Wil je ook in een topteam werken? Zijn jullie toe aan een volgende stap in de samenwerking? Is het tijd voor reflectie?

Lees meer over mijn begeleiding van teams:

© Ineke Walravens