Eight to five. In een interim opdracht zijn die uren bij mij helemaal vol gepland. De randen van de dag gaan op aan spoedjes, het wegtikken van de mailbox en het afvinken van de actielijst. Met een beetje geluk is er een kwartiertje over voor een snelle lunch. Soms ook niet. Daarbovenop komen nog de avondafspraken en de uitloop op zondagochtend. Hollen dus.
Hoe zien jouw werkdagen er uit? Net zo levendig?
Werken is héérlijk, begrijp me goed, maar tegelijkertijd koester ik de periodes tussen twee interim opdrachten. Het zijn mini-sabbaticals waarin mijn werkagenda grotendeels leeg is. Ik slenter door het parkje bij mij in de buurt, drink thee met iedereen die ik al te lang niet heb gesproken en ruim mijn werkkamer op. Het gekke is dat die weken net zo snel voorbij vliegen als wanneer ik vol in een opdracht zit. Terwijl ik niets doe.
Waarschijnlijk ben jij ook altijd druk op je werk. Want wat moeten je collega’s wel niet denken als je uit het raam zou staren? Voor je het weet ga je je nog schuldig voelen ook, mocht je een middag geen afspraken hebben. Of, in mijn geval, als je een paar weken vrij neemt na een grote interim opdracht.
Niets doen is natuurlijk helemaal niet ‘niets doen’. Het is de tijd nemen om te doorzien waarom de dingen zijn gelopen zoals ze zijn gelopen. Leren van het verleden. Evalueren hoe je het een volgende keer anders zou willen aanpakken. Hoe meer tijd je daarvoor neemt, hoe groter de kans op toekomstig succes wordt.
Niets doen is werken aan de toekomst.
Een kwartiertje per dag, een uur per week en een halve dag per maand. Het is een investering die zichzelf dubbel en dwars terugbetaalt. Begin de dag met een paar minuten nadenken over wat je die dag wilt bereiken. Kijk aan het eind van de week terug op wat er is gebeurd. Wat leer je hiervan? Welke conclusies trek je hieruit voor de volgende week? En neem eens een middag vrij om de maandrapportage van je bedrijf echt te doorgronden. Waar moeten jullie mórgen mee stoppen? Waar liggen de onbenutte kansen?
Vertraging brengt versnelling.
Wanneer je een middag om je heen kijkt, leer je meer over je organisatie dan in een week lang vergaderen. Gewoon. Ergens gaan zitten. Niets zeggen. Kijken naar wat er werkelijk gebeurt. Naar wat iedereen feitelijk aan het doen is. Naar de patronen in de communicatie. Naar de systemen van besluitvorming. Naar het nut van al die bezigheden. Hoe dragen die bij aan het succes van het bedrijf? Waar zit de energie? Waar de waardering? Herken je de blokkades? Begin je al te begrijpen waarom we het zo druk (met elkaar) hebben?
Hoor je jezelf wel eens zeggen dat het in jouw organisatie nu eenmaal ingewikkeld is? Dat jullie geen koekjesfabriek zijn? Dat op een andere manier werken geen optie is? Dat de dingen blijven zoals ze zijn? Kijk dan eens naar de oorzaken waaróm het ingewikkeld is gemáákt! Pak die oorzaken aan. Dan komt er gegarandeerd wél versnelling.
Mini-sabbaticals maken dat je effectiever wordt in je werk. Of het nu korte momenten op een dag of in een week zijn of, zoals bij mij na een interim opdracht, het een bewuste pauze is. Reflectie hoort bij je baan. Rustmomenten in je agenda doen er toe. Je wordt er zó véél wijzer van. Hard werken blijft alleen maar effectief als je op tijd reflecteert op wat je aan het doen bent. Alleen dán kan je in volle vaart en in de juiste richting blijven presteren.
Aan welke toekomst ga jij werken?
Is het bij jou op het werk ook allemaal ingewikkeld? Heb je het veel te druk? Benieuwd hoe je toch versnelling kunt realiseren?
Ontdek hoe mensgerichtheid en business drive voor resultaten zorgen. Kies voor interim ondersteuning:
© Ineke Walravens