Het moment. Dat telt.

Ik geloof in het moment. In dat ene ogenblik dat het verschil maakt tussen leuk bezig zijn en een ongekend resultaat. Ik geloof in dat onherkenbare, dat haast ongrijpbare. Het draaipunt. De kanteling van de verandering. De split second die achteraf cruciaal blijkt te zijn.

In geen enkel managementboek dat ik heb gelezen, heeft de goeroe het er over. In al de opleidingen die ik heb gevolgd, heeft geen enkele trainer mij een passende theorie aangereikt. Het gaat ook niet over leren. Het gaat over iets heel anders.

Het moment. Dat telt.

Als interim manager kom ik meestal in organisaties waar iets aan de hand is. Altijd weer wordt er keihard gewerkt. De jaarplannen en resultaatafspraken ten spijt, wordt er desondanks weinig vooruitgang geboekt. Er is al van alles geprobeerd. Niets keert het tij naar een hogere medewerkerstevredenheid, een verhoging van de productiviteit of meer omzet. Managers en directeuren worstelen met de vraag wat de volgende interventie moet zijn.

Waar zit in jouw organisatie de machteloosheid?

Resultaten dicteer je niet vanuit de ivoren toren. Strategische vergezichten, complexe spreadsheets of ingewikkelde PowerPoint presentaties helpen je echt niet. Vergeet de managementliteratuur: veranderen is geen theorie. Veranderen gaat over gedrag.

Het gaat er om betrokken te zijn bij iedere actie die er toe doet.

Wil je een klantvriendelijke organisatie? Blokkeer dan je agenda om klanten te spreken. En bel vooral ook met die kritische klant die precies zegt waar het op staat. Wil je een opgeruimde fabriek? Raap als manager of directeur iedere prul op die je tegenkomt. Zorg tegelijkertijd ook dat je eigen bureau spic en span is. Sta je voor het werkgeluk van je medewerkers? Loop iedere dag over de vloer. Maak een praatje en vergeet niet om ook je eigen kwetsbaarheid te tonen.

Doelen realiseer je in de details.

Als je de kans niet grijpt, wordt alles een mislukking. Maak je geen tijd om een offerte te schrijven? Dan komt er nooit meer omzet. Belandt de klantvraag onder op een stapel? Dan gaat de concurrent er met de opdracht van door. Schrijf je met de vork? Dan ben je altijd te duur.

Mijn advies? Bij lastige dossiers als manager of directeur zélf het voortouw nemen. Dat doe ik als interim directeur ook altijd. Mouwen opstropen en gaan. Waarom? Omdat je alleen dán alles wat de verandering tegenhoudt, de andere kant op kunt doen kantelen.

Is het erg dat je dan als directeur niet meer kunt ingrijpen? Dat er geen escalatie meer mogelijk is? Nee. Wat mij betreft niet. Want waarom zou je ervan uitgaan dat het (weer) gaat mislukken? Als je zelf meewerkt, kun je er ook zelf voor zorgen dat het een succes wordt.

Het gaat om het aanpakken van de bronoorzaken. Het zit in het meedenken in creatieve oplossingen over hoe iets wél kan. En het komt neer op vertrouwen. Hebben je collega’s vertrouwen in jouw andere aanpak? Geloven zij dat jullie samen de klus gaan klaren?

Resultaat boek je in het moment.

Succes gaat voor mij over gewoon doen. Op dat moment, in dat ogenblik, in die ene tel het enige goede zeggen, doen of beslissen. Vanuit de leider die je bent. In de richting waar je naar toe wilt. In misschien wel honderden momenten achter elkaar toewerken naar het laten stijgen van de medewerkerstevredenheid, het halveren van de doorlooptijd van een productieproces of het veroveren van een nieuwe markt.

Vastberadenheid is je bondgenoot.

Het is helaas niet vooraf te voorspellen wát het verschil gaat maken. Achteraf, als je daar bent waar je als bedrijf of manager naar toe wilde groeien, wordt pas duidelijk wélk moment de doorslag heeft gegeven. Bij mij is het telkens weer een onverwacht telefoontje of een onconventionele beslissing waar ik vooraf niet eens over heb nagedacht. Gewoon gedaan. Omdat het vanzelfsprekend was. Plannen hebben nu eenmaal actie nodig. Gewoon doen. Op jouw manier. Omdat je vindt dat het zo moet.

Houd focus. Blijf scherp. Ieder moment van de dag.

 

Weet de betrokkenheid van de kanjers in jouw organisatie te stimuleren en je bedrijf gaat vliegen. Vind je dat moeilijk of lukt het je maar niet? Bel me dan snel, want een bijdrage leveren aan het implementeren van een nieuwe koers, vind ik het mooiste wat er is.
 

© Ineke Walravens

Blog delen:

Goed gezelschap

Het succes van veerkracht

De twijfel van het moment

Wederkerigheid

Drukdrukdruk?!

Verdraagzaamheid

Uitgesteld succes

De leider in de lead

Phronèsis: praktische wijsheid

Het begin van de verandering

Keuzes maken de cijfers

De weg wijzen

Plezierige winst is de titel van mijn nieuwste boek. Net uit!

Voor iedere manager, directeur en verandermanager die aan de vooravond van een veranderopgave staat en voor iedereen die halverwege is gestrand.

Dit boek móet je lezen!