PowerPoint is een geweldige tool: wat je er allemaal wel niet mee kan. Uitgangspunten overzichtelijk in kaart brengen. Organogrammen visueel maken. Mooie plaatjes toevoegen. Ingewikkelde figuren invliegen. Je kan zelfs de lay-out en het logo van je bedrijf laten schitteren. Kortom, een (mid)dagje knutselen en je maakt de blits op het managementoverleg.
Waar begint voor jou de verandering?
Je zult het wel herkennen, ik maak het ook mee, met regelmaat. Het directieteam trekt zich een of twee dagen terug op de hei met als resultaat een stapeltje PowerPoint sheets. De missie, de strategie, de leidende principes en de doelen, ondersteund door een doordacht rijtje waarden en normen. Ze zijn briljant goed uitgewerkt in ingenieuze modellen en prachtig vormgegeven. En de presentatie, die maakt altijd weer indruk.
Het verbaast me iedere keer weer hoeveel aandacht die digitale uitwerking krijgt. De discussies over een komma of een punt in de presentatie zijn ook exemplarisch. Maar sheets zijn slechts een begin. Een PowerPoint is helaas niet meer dan een goed voornemen. Wat moet volgen is veel en veel belangrijker.
Inhoud heeft lading nodig.
Managementkreten als professionaliteit, vertrouwen of plezier zijn mooie beloftes op papier maar komen pas tot leven als ze invulling krijgen. Eenduidigheid binnen een team komt niet aanwaaien. Dat vraagt om een dialoog met elkaar over concrete situaties: “Hoe heb ik gehandeld? Past dat in onze (nieuwe) cultuur? Wat had ik anders kunnen doen?” Dát gesprek, dát moet worden gevoerd. In alle openheid, in alle lagen, los van hiërarchie of status. Enkel en alleen gericht op daar waar je als organisatie naar toe wilt groeien.
Digitale punten en komma’s doen er niet toe. Het gesprek dat je met elkaar voert over hoe de woorden uit de PowerPoint zich verhouden tot een concreet voorval uit de praktijk, daar ligt de echte strategische waarde.
Hoe kritisch durf jij te zijn? Naar jezelf? Naar je collega?
Dat wat gezegd moet worden, moet worden gezegd. Het verbaast me nog steeds hoe makkelijk er in organisaties om de zaken heen wordt gedraaid. We praten meer óver elkaar dan mét elkaar. Zijn we bang voor het dispuut? Bang om elkaar te verliezen? Het omgekeerde is juist het geval: een dialoog brengt altijd verbinding.
Ik mag graag afspreken met vriend(inn)en, net omarmd of me al jarenlang dierbaar. Een avondje tafelen of een wijntje op het terras: er wordt altijd volop gediscussieerd, flink gelachen en heel af en toe ook gehuild. Bovenal: er wordt met verwondering geluisterd naar elkaars beslommeringen en er wordt oprecht bijgestaan met raad en daad. Het is die wederkerigheid die een vriendschap maakt.
Wederkerigheid: mijn definitie van goed gezelschap!
Collega’s in succesvolle teams zijn als vrienden van elkaar. Ze weten precies wat ze aan elkaar hebben, ze delen de mores van ‘zo doen wij de dingen hier’, ze bevragen elkaar, ze delen de grenzen van het speelveld. Soms zijn ze keihard, omdat iemand over de schreef gaat of omdat ze weten dat die duidelijkheid nodig is om resultaat te kunnen boeken. Soms luisteren ze enkel en alleen, omdat de ander niet meer dan een spiegel nodig heeft. Dan laten ze de tijd het werk doen in het besef dat hun vriend(in) het antwoord zelf eigenlijk ook al wel weet.
Er zijn tijden dat ze elkaar niet zien. Dan werkt ieder voor zich hard aan het gezamenlijke doel. En er zijn tijden dat ze dagenlang intensief met elkaar optrekken. Dan hebben ze elkaar en elkaars inzichten nodig, omdat het even niet meer loopt zoals het zou moeten lopen. Als het stokt, zijn ze kritisch op het proces, op zichzelf en op elkaar. Dan dagen ze elkaar uit. Maar wat er ook gebeurt, ze ondersteunen elkaar onvoorwaardelijk, vooral omdat ze met elkaar in gesprek blijven.
Succesvolle teams leggen heel af en toe iets vast in een PowerPoint. Kort en krachtig slechts, want ze zíjn hun strategie.
In welk gezelschap verkeer jij?
Klinkt het als een utopie? Niet nodig! Ook jullie kunnen succesvol zijn. Duurzame verandering begint bij jou en je managementteam. Pak je PowerPoint erbij en maak de strategie concreet. Reflecteer waar jullie doen wat jullie hadden bedacht en vooral ook waar jullie dat niet doen. Ga de kritische dialoog met elkaar aan. Houd bovenal de verbinding. Voer het gesprek zoals je dat met een goede vriend(in) doet: open, betrokken en vanuit wederkerigheid.
Gezond zelfinzicht en eerlijke feedback zijn jullie fundament. Pak daarna het moment en leef de verandering voor.
Ben jij de collega die je beste vriend(in) zou kunnen zijn?
Niets geeft zoveel voldoening als met elkaar ambities te realiseren. Staat jouw organisatie voor een veranderopgave? Zijn jullie op zoek naar plezier en resultaat? Wil dat nog niet helemaal lukken? Bel me dan snel, ik help jullie graag te excelleren.
© Ineke Walravens