Epibreren is een werkwoord maar ook weer niet. Voor wie er voor het eerst over hoort: het betekent ‘net doen alsof je iets heel belangrijks doet of gaat doen, terwijl je eigenlijk niets (nuttigs) uitvoert of zult uitvoeren’.[1] Simon Carmiggelt gebruikte epibreren al in 1954, maar vandaag de dag doen we nog steeds net zo drukdrukdruk.
Waarom maken managers en directeuren het werk zo ingewikkeld? We stellen eindeloos veel regels op en bedenken omslachtige procedures. We schrijven dikke rapporten en maken beleid vol met uitzonderingen. We zijn druk met taal en schuiven documenten van links naar rechts. We creëren spreadsheets die hun weerga niet kennen. Om er daarna eindeloos over te vergaderen. Epibreren in optima forma.
Hoe houden jullie elkaar in de greep?
Ik ben er voor de vloer. Als directeur a.i. is het mijn taak om het werk daar zo makkelijk mogelijk te maken. Zo zie ik mijn rol. Zonder ‘dé vloer’ valt er voor ‘hét management’ immers niets te besturen. Dan kun je wel directeur zijn, maar dan wordt vergaderen nutteloos. Als er niets wordt geproduceerd is er immers niets om belangrijk over te doen.
Directeur a.i. zijn is voor mij dan ook geen grootheid. Ik zie het als een dienen: de juiste voorwaarden scheppen opdat het primaire proces zo soepel mogelijk loopt. Zodat iedereen dát kan doen waar de organisatie voor is bedoeld: het echte werk wat gedaan moet worden. Patiënten genezen, leerlingen een diploma laten halen of winst maken in het bedrijfsleven. Managen is voor mij het zorgdragen voor dat hogere doel.
Een scherpe analyse is het halve werk.
Begrijp me goed, managers en directeuren zijn hard nodig. Strategieën móeten namelijk worden gemaakt, anders woekert de interne discussie voort. Over investeringen móet worden nagedacht, want geld kun je maar één keer verstandig besteden. En ook verantwoordelijkheden móeten worden genomen, anders verlamt de onzekerheid alle activiteit. Maar laten we vooral ter zake komen met elkaar. To the point.
In de scherpte van de eenvoud zit de kracht.
Reken investeringen uit op de achterkant van een sigarendoosje, dan weet je zeker dat je het goed hebt. Beleg verantwoordelijkheden bij die collega’s die er ook daadwerkelijk invloed op kunnen uitoefenen. Ga voor de beste strategie, in al zijn eenvoud. Vergeet die krampachtige visie als resultaat van een paar dagen op de hei. Je kent het wel, zo’n gekunstelde zin die niemand kan onthouden. Wat dan wel? Een helder statement, ondersteund door drie klip-en-klare uitgangpunten die iedere klant en iedere collega begrijpt, dat is alles wat je nodig hebt.
Zo riepen we in één van mijn interim opdrachten hardop dat we een écht productiebedrijf zijn en klanten drie zaken van ons mochten verwachten: leverbetrouwbaarheid, kwaliteit en een eerlijke prijs. Dat snapte iedereen. Binnen de kortste keren ging het in alle overleggen, van werkvloer tot RvC, over dit drieluik. Strategie geslaagd!
Een organisatie bouw je met elkaar.
Praat met elkaar, zo vaak en zo veel als je kunt. Over het product dat jullie maken, over de dienst die jullie leveren. Over wat er goed gaat in de dagelijkse gang maar vooral ook over wat het werk zo ingewikkeld maakt. Discussieer wat er moet veranderen. Wáár je het doet, maakt mij niet uit. In directievergaderingen, werkoverleggen of bij het koffieapparaat, als je de kern van het betoog maar raakt.
Vergeet waarom je ooit als manager of directeur hebt besloten dat het primaire proces moet lopen zoals het nu loopt. Toen was dat vast een goed besluit. Maar is dat nu nog zo? Die professional doet het werk, iedere dag weer. Die weet echt waarover hij praat. Luister goed naar hem als hij moppert. Zet je ego en je eigenwijsheid opzij. Ga samen op zoek naar de beste oplossing.
Verberg je als manager of directeur niet achter het zaaltjesleed van eindeloze vergaderingen. Kijk niet alleszeggend op je horloge voordat je doorschuift naar de volgende vergaderzaal. “Ik moet door, volgende keer maar terug op de agenda.” Roep niet dat je er niet bent voor de details. Optimaal kunnen werken gáát om de details!
Neem de tijd die nodig is. Raak de kern. Zet het werk centraal. Neem vervolgens het juiste besluit. Vergeet alle rompslomp die er uiteindelijk niet toe doet. Zorg dat iedereen kan bijdragen aan de bedoeling van jullie bedrijf. Dáár ben je manager of directeur voor geworden.
Maak het leuk met elkaar.
Hoe doe jij er toe?
Niets geeft zoveel voldoening als met elkaar ambities te realiseren. Sta jij en/ of je bedrijf voor een veranderopgave? Wil dat nog niet helemaal lukken? Bel me dan, ik help jullie graag te excelleren.
© Ineke Walravens
[1] Bron: www.onzetaal.nl